SWOT elemzés: hogyan vidd sikerre vállalkozásodat?
Tudtad, hogy a legtöbb vállalkozó a mai napig nem egy konkrét üzleti stratégia mentén halad? Sokan- lehet, hogy köztük Te is- csak a megérzéseire hallgat, vagy az aktuális piaci trendeket figyelembe véve alakítja döntéseit. Pedig fontos, hogy tisztában légy céged működésével minden fronton- ebben lehet segítségedre a SWOT elemzés. Most mindent megtudhatsz arról, hogyan fedezd fel céged erősségeit, és hiányosságait, hogy elérd kitűzött üzleti céljaidat, és ezzel együtt a vágyott sikert!
Azonban még mielőtt bemutatjuk, hogyan is alkalmazd a SWOT elemzést, mint keretrendszert, kezdjük az alapokkal!
Mi az a SWOT elemzés?
A SWOT elemzés (erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek) egy olyan keretrendszer vagy módszer, amelyet egy vállalat versenyhelyzetének értékelésére és a stratégiai tervezés kidolgozására használnak. A SWOT elemzés a belső és külső tényezőket, valamint a jelenlegi és jövőbeli lehetőségeket értékeli.
Célja, hogy vállalkozóként megkönnyítse számodra azt, hogyan is nézd felülről, külső szemlélőként a vállalkozásodat. Mindezt valós tényekre és adatokra alapozva.
QlickCRM tipp: fontos, hogy az elemzés elkészítése során reális légy önmagaddal és a vállalkozásoddal szemben, elkerülve a szürke zónákat és a spekulációkat, a valós összefüggésekre összpontosítva!
A SWOT elemzés megértése
A SWOT elemzés egy stratégiai tervezési módszer, amely segít értékelni az adott cég erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyforrásait. A belső erőforrások és a külső környezet elemzésén keresztül segíti a döntéshozatali folyamatot, elősegíti a sikeres stratégia kialakítását, és felhívja a figyelmet azokra a területekre, ahol fejlesztések szükségesek. Az elemzés univerzális alkalmazhatósága miatt széles körben használt eszköz a stratégiai tervezésben.
Most megmutatjuk a módszer egyes elemeit példákkal kiegészítve, így akár a középvállalkozók, akár a cégvezetők táborát erősíted, ezeket a pontokat figyelembe véve felfedezheted vállalkozásod legfontosabb erősségeit és gyengeségeit!
Erősségek
Az erősségek azt írják le, amiben egy szervezet kiemelkedik, és ami megkülönbözteti a versenytársaktól. Mik lehetnek ezek? Egy erős márka, egy hűséges ügyfélkör, egy egyedülálló technológia stb.
Példa: a Nestlé márkát mindenki ismeri szerte a világon, így nincs szüksége arra, hogy Facebook-on likegyűjtő kampányt indítsanak rá, hiszen a név magáért beszél. Erősség lehet például az is, ha egy étterem szinte csak 5 csillagos értékelésekkel rendelkezik a Google-ben. De akár az is, ha piacvezető vagy a termékeddel, szolgáltatásoddal.
Gyengeségek
A gyengeségek olyan területek, amelyeken vállalkozóként javítanod kell ahhoz, hogy versenyképes maradj. Ilyen lehet a márkaismertség hiánya, az átlagosnál alacsonyabb forgalom, a céges adósságok stb.
Példa: a gyengeségek közé tartozik, ha egy cég nem tudja hosszú távon megtartani az alkalmazottait, nem optimálisak az üzleti folyamatok, vagy erőforrás hiány van. De gyengeség lehet az is, ha egyszerűen nem tudod elérni azt, hogy megrendeljék a termékedet/szolgáltatásodat. Ebben az esetben érdemes szintén külső szemlélőként megvizsgálni a helyzetet, hiszen lehet, hogy egy termékleírás módosítással, vagy az online vásárlás megkönnyítésével megoldódik a probléma. Természetesen az is előfordulhat, hogy nem jó az adott termék vagy szolgáltatás.
Lehetőségek
A lehetőségek olyan kedvező külső tényezőkre utalnak, amelyek versenyelőnyhöz juttathatják a vállalkozásodat.
Példa: olyan terméket/szolgáltatást szeretnél bevezetni a hazai piacra, amiről korábban még nem hallottak az emberek? Érdemes kiaknázni azokat a piaci réseket, amiket más még nem töltött be, vagy nem volt benne sikeres. Ilyen például a hazai smash burger kultusz. Sokan próbálkoztak már vele, viszont egyik sem volt olyan finom és jó ár-érték arányú, hogy elterjedten a köztudatban. Majd megjelent a Smashy, ami a nemzetközi Five Guys mintájára kezdett el smash burgeket forgalmazni itthon, és hatalmas népszerűségre tett szert a közösségi platformokon.
Veszélyek
A veszélyek olyan tényezőkre utalnak, amelyek potenciálisan károsíthatják a szervezetet. Az új versenytársak megjelenése, egy pénzügyi válság, egy járványhelyzet vagy akár az időjárási viszontagságok is veszélyeztethetik egy-egy vállalkozás mindennapjait.
Példa: a klímaváltozás hatására gondban vannak a hazai bortermelők, mert több olyan szőlőfajta is van, ami már nem olyan minőségű, mint 10 évvel ezelőtt, így nem tudnak kiszolgálni egy bizonyos vásárlói réteget. Veszélyhelyzet lehet az is, ha például egy cég életében nincsen megfelelő adatbiztonság, ugyanis ez komoly pénzügyi veszteségekkel járhat.
Hogyan készítsd el a SWOT táblázatot?
A SWOT elemzés vizuálisan egy négyzet alakú táblázat formájában jelenik meg, amely négy részre van osztva, az elemzés négy alapelemével: erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyforrások. Ez a felosztás segít gyorsan átlátni a vizsgált vállalat vagy szervezet aktuális helyzetét.
A belső tényezőket a felső sorban, a külső tényezőket pedig az alsó sorban helyezik el. A bal oldali szekciók a pozitív tényezőket, míg a jobboldaliak a kihívást jelentő negatív tényezőket mutatják. Az egyes pontok fontossága eltérő lehet, de minden pontnak kulcsfontosságú betekintést kell adnia a szervezet aktuális helyzetéről, így a készítés során elengedhetetlen az őszinteség és a realitás.
Hogyan kell SWOT elemzést végezni?
A SWOT elemzés több lépésre bontható, a négy komponens elemzése előtt és után végrehajtandó elemekkel. Gyakorlatilag olyan, mint egy akcióterv, általánosságban pedig a következő lépéseket foglalja magában:
1. A cél meghatározása
A SWOT elemzés lehet általános is, viszont jobb, ha közvetlenül egy célkitűzésre irányul. Legyen mondjuk a célja az, hogy behozunk Magyarországra egy prémium kategóriás jakuzzit, amit eddig itthon nem forgalmaztak. Fontos meghatározni, hogy mit szeretnénk elérni a folyamat végén. Ebben az esetben azt, hogy érdemes-e behozni a magyar piacra az adott jakuzzit, vagy sem.
Ha egy új termék bevezetése a cél, akkor érdemes a SWOT elemzést kiegészítve egy közvéleménykutatást is készíteni a potenciális ügyfelek körében, hogy lásd, van-e erre egyáltalán igény!
2. Erőforrások összegyűjtése
Minden SWOT elemzés eltérő, és a cégnek különböző adathalmazokra lehet szüksége a különböző táblázatok összeállításához. Mielőtt nekiállsz, először is át kell látnod, hogy milyen információkhoz férsz hozzá, milyen adatkorlátozásokkal kell szembenézned, és mennyire megbízhatóak a külső adatforrások.
Ilyen adatkorlátozás lehet például, ha szeretnéd hazai jakuzzi forgalmazókkal felvenni a kapcsolatot, viszont nem találod meg a szükséges elérhetőségeket. Adatkorlátozás lehet az is, ha megnéznéd, hogy hányan tartanak igényt hazánkban egy jakuzzira.
Ezeken az adatokon kívül tisztában kell lenned azzal, hogy hány alkalmazottat, milyen részelegkről kell bevonnod ahhoz, hogy a szükséges elemzés elkészüljön. Érdemes több részlegről, több munkatársat, -akár külsőst- bevonni, hiszen a nézőpontok széles skálája nagyobb valószínűséggel eredményez egy reális SWOT elemzést.
3. Ötletek összeállítása
A SWOT elemzésen belül érdemes minden egyes tényezőre külön ötletelést kezdeményezni.
Belső tényezők
A belső tényezők kulcsfontosságúak a SWOT elemzés „erősségek” és „gyengeségek” kategóriáinak feltárásához, mivel ezek közvetlenül a vállalaton belüli helyzetekre és erőforrásokra vonatkoznak. Ide tartoznak a pénzügyi erőforrások, a humán erőforrások, a tárgyi és az immateriális eszközök, mint például a márkanév.
Az erősségek felmérésére olyan kérdések szolgálnak, mint például:
- Miben jobb a mi jakuzzink, mint a versenytársaké?
- Melyik termékünk lehet húzó termék?
Míg a gyengeségek azonosítására olyan kérdéseket érdemes feltenni, mint:
- Mik a hátrányaink? Milyen hiányosságai lehetnek a terméknek?
- Melyik jakuzzinak az eladása a legalacsonyabb?
- Mi lehet a probléma az adott termékkel?
Külső tényezők
A külső tényezők, -mint például a politika, a piaci változások, vagy a beszállítókhoz való hozzáférés, -mind döntő fontosságúak a vállalkozásod sikere szempontjából és a SWOT elemzés „lehetőségek” és „veszélyek” kategóriáihoz kapcsolódnak. Ezek a tényezők segíthetnek az új lehetőségeket felismerni és a potenciális veszélyekre felkészülni.
A lehetséges kérdések, amik segíthetnek ezeket a tényezőket meghatározni, többek között:
- Melyek az aktuális piaci trendek? A led fénnyel ellátott, vagy a fehér kerámia jakuzzi a menőbb most?
- Milyen demográfiai csoportokat NEM célzunk meg? Lehet, hogy nem a 30-as hölgyek között kell keresgélned, hanem az 50-es férfiak között.
- Hány versenytársad van, és mekkora a piaci részesedésük?
- Vannak-e olyan új szabályozások, amelyek potenciálisan árthatnak a működésünknek vagy a termékeinknek?
QlickCRM tipp: cégvezetőként fontolóra veheted, hogy ezt a lépést egy brainstorming keretén belül alkalmazod, ahol mindenki elmondhatja az észrevételeit. Az ötlet lényege, hogy nincs jó vagy rossz válasz. A résztvevőket bátoríthatod, hogy osszák meg a gondolataikat az adott témában. Ezeket az ötleteket később el lehet vetni, de addig is a cél, hogy minél több kreatív megoldással álljatok elő!
4. A megállapítások pontosítása
Itt az ideje az ötletek tisztázásának! Így a közösen megfogalmazott gondolatok finomításával a cég csak a legjobb ötletekre vagy a vállalatot érintő legnagyobb kockázatokra összpontosíthat. Ez a szakasz jelentős vitát igényelhet az elemzésben résztvevők között, -beleértve a felsővezetők bevonását-, hogy segítsen rangsorolni a prioritásokat.
5. A stratégia kidolgozása
Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek rangsorolt listájával felfegyverkezve ideje a SWOT elemzést stratégiai tervvé alakítani. Az elemző csoport tagjai (a kollégáid) az egyes kategóriákon belüli tételek felsorolásszerű listáját veszik alapul, és egy olyan tervet készítenek, amely iránymutatást nyújt az eredeti célkitűzéshez.
Hogy a jakuzzi példánál maradjunk, érdemes figyelembe venni, hogy hol helyezkedsz el a piacon, van- e versenytársad, ha igen, akkor hogyan érheted el a piacvezető szerepet?
A megnövekedett anyagköltségek, az értékesítési stratégia hiánya, a további kollégák szükségessége és a kiszámíthatatlan kereslet ellensúlyozhatja az erősségeket és a lehetőségeket.
Mindig ajánlott az önellenőrzés, így a kollégákkal összeülve 6 hónap múlva felülvizsgálhatjátok a meghozott döntést, remélve, hogy a költségek csökkennek és a piac helyzete átláthatóbbá válik.
QlickCRM tipp: a SWOT elemzés kiváló módszer az erősségek és a problémák feltárására, azonban vedd figyelembe, hogy ez egy technika a sok közül, nem pedig kulcs a növekedésre!
A SWOT elemzés előnyei
A SWOT elemzés ugyan nem old meg minden fontos kérdést, azonban számos előnye van, amelyek megkönnyítik a stratégiai döntéshozatalt.
Sokszor egy cég a döntések meghozatalakor csak a belső tényezőket veszi figyelembe. Azonban vannak a vállalaton kívül eső elemek, amelyek befolyásolhatják az üzleti döntés kimenetelét. Fontos, hogy legyen egy vagy több olyan személy az elemzők között, aki kívülről látja azokat a tényezőket, amelyek reális képet festenek a cégről!
Általánosságban elmondható, hogy egy SWOT elemzés egy nagy, potenciálisan nyomasztó problémát, egy emészthetőbb jelentéssé alakít át.
Akkor mégis milyen esetekben alkalmazható ez a gyakorlat? Nos, a SWOT elemzés szinte minden üzleti kérdésre választ adhat. Az elemzés vonatkozhat egy szervezetre, csapatra vagy egyénre. Elemezhet egy teljes termékcsaládot (termékbevezetés előtt vagy után), a márka megváltoztatását, a terjeszkedést vagy akár egy cég felvásárlását is. Sokoldalú eszköz, amely sokféleképpen alkalmazható.
Kiváló eszköz a stratégiai döntésekhez
A SWOT elemzés nagyszerű módja az üzleti-stratégiai megbeszélések irányításának. Hatékony módszer, ha a teremben mindenki megvitatja a cég fő erősségeit és gyengeségeit, meghatározza a lehetőségeket és a veszélyeket, – gyakorlatilag ötletbörzét tart.
Gyakori eset, hogy a megbeszélés előtt elképzelt SWOT elemzés az egész megbeszélés alatt teljesen átalakul, és egy olyan helyzetet vázol fel, amelyet a csapat munkája nélkül soha nem vettél volna észre. Miért ne vizsgálnád meg a vállalkozásodat egy teljesen új nézőpontból?
Azonban még mielőtt belevágnátok, fontos szem előtt tartanod, hogy bár hasznos tervezési eszköz, a SWOT elemzésnek is vannak korlátai! Ez egy a számos megfontolandó üzleti tervezési technika közül, és nem szabad önmagában használni! Mivel minden cég más és más, ezért a kategóriákon belül felsorolt egyes pontok sem azonos prioritásúak. Tehát, ha mélyebb elemzésre van szükséged, egy másik tervezési technikát is érdemes alkalmaznod a SWOT elemzés mellett.